Yritän selittää gradu-ideaani asiaan kuuluvalle kollegalle, mutta kerta toisensa jälkeen viesti palaa vääntyneenä takaisin.

"Ei kai me noin voida asiaa esittää..."
"Eihän kai tuota voi asiakkaalle noin sanoa"
"Noin asiakas kyllä alkaa epäilla meidän osaamistamme..."
"Eihän meillä ole kommunikaatio-ongelmia."

Eipä sitten kai ole. Kolmannen yrityksen jälkeen alan suosiolla vaihtaa aihetta.

***

Jo vuosia olen yrittänyt lempeästi opastaa asiakasta TV-suunnittelun saloihin. Olen selittänyt, yksinkertaistanut, vääntänyt rautalangasta ja kärsivällisesti toistanut. Joululoman aikana olin kuitenkin saanut viestin, jossa kanavien sanelemiin ostokohderyhmiin toivottiin muutoksia. Haluttaisiin ostaa pienempää, tarkempaa ja tiukempaa kohderyhmää - massamediasta.

Loman jälkeen teen suunnitelman, totean, että jo aiemminkin käyttämämme ostokohderyhmät ovat oikeastaan ainoat mahdolliset, joilla saamme kampanjasta järkevän. Veikkaanpa, että pääsen jatkamaan keskustelua kuitenkin vielä pitkään.

***

Kommunikointi on taitolaji - enkä sitä näköjään osaa. Edes perustasolla. Miten hankalaa se voikaan olla pukea ajatuksiaan sanoiksi - monelle muulle gradu-ideani on kuulostanut ainakin kommenttien mukaa hyvältä, eikä TV:n ostokohderyhmätkään niin kovin monimutkaisia ole. Silti jatkan näköjään juoksua samoissa juoksuhaudoissa, joihin olen itseni jo kauan sitten lähes kadottanut. Pitäisköhän tehdä asioille jotain?